Ørjan med sine første svinger ned Hornelvarenna...ord blir overflødige...
Fra tur:Horntind 12. Mai, 2011

• Stortussen

Fylke: Troms
    Kommune: Harstad
    Kartblad: M 1332 IV Harstad
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Stortussen er en av Grytøyas mindre tilgjengelige topper, forutsatt at man ikke disponerer båt. Dette er likevel en anbefaling verdt, da både nedfart og utsikt er av ypperste klasse.

Alternativ 1:

Fra Harstad kjører man nordover, og inn på riksvei 867 til Stornes. Her tar man ferga over til Bjørnå på Grytøya. Fra fergeleiet tar man til venstre, og følger veien til Grøtavær. Etter bebyggelsen fortsetter man (forutsatt kjørbar og egnet bil) på grusveien, forbi fyret, og til veis ende nedenfor Stordraget. Herfra går man til fots på stien, forbi postkassen, og videre rundt nordvestspissen, og inn til Nøggesvika. Ikke bli fristet til å traversere tidlig opp, da den enkleste ruten herfra er å holde det slakere partiet øst for Nøggesvikbekken. Ta på skiene når snøen dukker opp. Beskrevet rute kan også fint gjennomføres tidligere på vinteren, men da må man nok regne med at man ikke kommer seg til veis ende med bil. Et stykke forbi Nøggesvikvannet vil man se renna som starter ut rett nedenfor toppen i sør. Denne følger man oppover på høyre side (på ski et stykke, og over til fots med eventuelt stegjern og øks lengre opp). Det siste stykket blir noe brattere, men ikke verre enn at dette går helt fint ved stabile forhold. På toppen av renna drar man rundt berget til venstre, for deretter å følge de siste titalls slakere metrene til toppen. Her er der bare å nyte utsikten og gjøre seg klar for meget fin rennekjøring. Etter dette er det bare å samle opp mot til returen fra Nøggesvika.

Alternativ 2:

Fra Harstad kjører man nordover, og inn på riksvei 867 til Stornes. Her tar man ferga over til Bjørnå på Grytøya. Fra fergeleiet på Bjørnerå tar man av til venstre, og kjører gjennom tunellen til Dale. Ta av opp mot Sommerfjøsene, der er det ordnet en meget flott parkering, og dette er startsted for turen. Følg høyresiden av Brattåselva, kryss før Storvanet, og følg vestenden over myrene før man drar nordvestlig retning og krysser myrene nord for Trollvannet. Ta sikte mot høyde 443, og videre opp i nordlig retning under markert snødekket side. Herfra må man nok gå til fots (med eventuelt stegjern og øks). Det kan være lurt å følge en av de litt mindre markerte ryggene (noe stein som stikker opp) opp til eggen. Følg eggen østover, på med skiene, og nyt fin nedkjøring med mot dalen. Traverser så inn mot ruten i Alternativ 1. Tilbaketuren går samme vei. Dette er en noe omfattende tur, men bonusen er to fine og en veldig fin nedfart i løpet av dagen.

Alternativ 3:

Til Nøggesvika med båt, og videre Alternativ 1. Anbefales sterkt.

Alternativ 4:

Følge Alternativ 2 opp på eggen, og følge denne helt til toppen. Ikke prøvd, men anses tidkrevende og krever sannsynligvis noe enklere sikringsutstyr.