Kristoffer setter fart i perfekt slush
Fra tur:Novafjellet 22. April, 2011

• Stortind (Sigerfjord)

Fylke: Nordland
    Kommune: Sortland
    Kartblad: 1232 III Sortland
    (tips, kjør nettleseren i fullskjerm, F11 i Windows)

Stortind i Sigerfjord er en av gromtoppene i dette området, og absolutt verdt et besøk med ski på bena. Flott utsikt fra toppen, og bratt sammenhengende kjøring gjør dette til en klassiker vinterstid.

Fra Harstad kjører man nordvestover, over Bergsengbrua, og følger riksvei 83 mot Borkenes.

Ved Gåra tar man av til venstre, og følger veien videre til fergeleiet på Refsnes. Her tar man fergen over til Flesnes, og følger så mot Sortland. Etter Langvassbukt tas det venstre mot Sigerfjord, og etter atter en km av til venstre mot blant annet Kaldjord. Før kraftstasjonen i Vangpollen kan det parkeres enten på høyre eller venstre side av veien (egne plasser). Herfra kan man (forutsatt bart i lavlandet) følge sommerstien et stykke oppover (nordligste rute på kartet), for så å traversere seg inn under Vangpollheia rundt tregrensen. Den sydligste ruten (ikke sti) på kartet er likevel kanskje den enkleste (uansett bart eller ikke), da denne traseen går gjennom tynnere vegetasjon. Opp og forbi bollen er det flere muligheter opp topphenget. Den tykke ruten er nok den generelt mest vanlige, da denne følger det slakeste terrenget, og man unngår skavlene i sør. Lengre ut på vårparten kan man gjerne trekke seg opp på ryggen i sør (tynnere rute). Disse alternativene kan la seg (hvis forholdene tillater det) gjennomføre uten å ta av skiene. Et siste alternativ er å følge rundt bergene i nord (nordligste tynne rute). Denne er noe brattere, og her må man nok uansett av med skiene.

Nyt så en fantastisk utsikt på toppen, og gjør så en vurdering av hvor bratt man ønsker nedfarten. Uansett valg kommer man ikke skuffet tilbake til bilen. Dette er et meget flott skifjell (som man kanskje bør avvente til litt senere ut på sesongen).