Siste henget før vannet. Morsomt å kjøre inn mellom bergene.
Fra tur:Trollfjellet 28. Mai, 2011

• Eldre oppføringer:

01. Juli, 2014: Ettermiddagstur til Vollstadheia, en sykkeltopp med mange muligheter
    Tirsdag la vi av gårde med sykkel fra Sørvika med Vollstadheia som mål. I starten går det for det meste på traktorvei, men nærmere toppen er det ren stisykling. Noen småtekniske partier under toppen, ellers er dette en relativt lettsyklet tur. Til Vollstadheia kan man komme seg på mange ulike vis. Det raskeste er kanskje start fra Fauskevåg, men ønsker man en litt lengre tur så er Sørvika et godt alternativ, som gir en variert og fin sykkeltur.
    28. Juni, 2014: Mye snø på Saltfjellet satte en stopper for vårt egentlige sykkelprosjekt
    I helga var det duket for nok en tur på Saltfjellet, men nå med sykkel i stedet for ski. Vårt egentlige mål var Bolnatind vest for Polarsirkelsenteret, men snømengdene gjorde at dette ikke en gang ble vurdert ved ankomst. Turen ble heller lagt østover mot Svangsfjellet. Kos og fin sykling på sti og sva i starten, men opp i høyden var det ikke akkurat tilrettelagt for flyt på sykkelen. Uansett, flott dag ute, og like flott å avslutte med drikke og grillet biff ved lavvoen.
    08. Juni, 2014: Helgetur til Lyngen og et par turer på vift rundt Kavringtind
    I helga var det familiært treff i Lyngen, og skiene ble naturlig nok med på turen. Lørdag la vi av gårde mot Kavringtind, men i meget tett tåke bommet vi litt på hvor snøen hadde lagt seg mot toppen. Søndag ble Istind lenge vurdert, men vi endte opp med nok en tur opp mot Kavringtind. I flott vær kunne vi ta på skiene i tregrensen, og med unntak av de siste høydemetrene var det snø hele veien, men bare så vidt. Vi fulgte den østre topprenna opp, og det var også her vi hadde den fineste delen av nedfarten. Deilig med ski, men det spørs om ikke dette var siste turen denne sesongen.
    30. Mai, 2014: Ei kald ei på Ølfjellet, Saltfjellets høyeste topp
    I helga ble turen lagt til Saltdal, og hva var da mer naturlig enn å få seg en tur opp på Saltfjellets høyeste topp, Ølfjellet. Med det klingende fjellnavnet var det like naturlig at tursekken inneholdt en representant fra Mack. I helt fantastisk vær startet vi fra Kjemåga stasjon, og den første drøye timen gikk til fots. Inne ved foten av fjellet tok vi på oss skiene, men pga noe stein og gjennomslag ble de siste østvendte høydemetrene igjen tatt til fots. Oppe på toppen var det vindstille og mange grader på rød side, og en 360 graders utsikt kunne nytes sammen med Tromsørepresentanten og noen brødskiver. Fin sør- og østvendt kjøring nedover (våt, men ikke råtten snø), for så å sette i gang med snøflekkhopping tilbake mot bilen.
    25. Mai, 2014: Strengt tatt sykkelsesong, men litt mer ski skader likevel ikke
    Han var litt sur i vinden, men ellers et nydelig vær da vi på søndag atter en gang la på trask opp mot Middagstind i Kvæfjord. I vestflanken var det stort sett le, og derfor stoppet vi ved storsteinen denne dagen. Etter en lengre lunsj var det bare å nyte nedfarten i flott vårslusj. Det går mot sommer, men ennå er det fullt mulig å kjøre ski fra toppene, dog må man påberegne noen høydemeter til fots i området rundt Harstad.
    11. Mai, 2014: Noe gråvær og våte forhold på Segeltind
    Neste topp på vår Grovfjordhelg var Segeltind. Dette er en klassiker med en stor tydelig flanke, men man bør kanskje gjøre noen sikkerhetsmessige forbehold før man legger turen hit. I dag var det sørpeskredene man selv utløste som gjorde at man måtte være litt avventende på nedfarten. Laget med nysnø var stedvis søkkvåt, og disse skredene fikk større fart enn vi tidligere har erfart. Hensyntatt dette hadde vi en fin tur med grei nedfart, men det spørs om det ikke begynner å synge på siste verset for sørhelninger nå.
    10. Mai, 2014: Vår første tur til Skorvetind i Grovfjord
    Selv om værmeldingen var noe blandet hadde vi denne helgen tenkt å få oss et par vårturer inn mot Grovfjord. Første stopp var Skorvtind, en topp vi aldri tidligere har besøkt. Over tregrensen åpenbarer hele det spektakulære massivet seg, og det er bare å nyte alle godbitene i øst. Det er blitt ganske vått i snøen, men i det nordvendte topphenget var det fortsatt antydninger til noe tørt. Etter et flott opphold på toppen ventet fin kjøring ned de to første hengene, og deretter slak skogskjøring i våt og råtten snø. I godt vær var dette et flott førstebesøk for vår del.
    06. Mai, 2014: Godværet fortsetter, men det er blitt noe bløtere i Middagstindflanken
    Tirsdag var det atter klart for en tur rett etter jobb, og i dag var det klassikeren Middagstind i Kvæfjord som skulle få besøk. Skiene måtte bæres på ryggen fram til første veikryss, men deretter var det enkle felleforhold helt til topps. Noe vind fra østlig side gjorde at vi bygde en liten borg på toppen slik at kaffen kunne nytes i le. Flott kjøring nedover vestflanken til tross for noe bløtere snø, og at både vi og tidligere besøkende hadde bidratt til noen sørpeskred.
    05. Mai, 2014: Selv om solen har fått jobbet litt er det fortsatt gode forhold på Horntind
    På grunn av de gode forholdene på torsdag så ble det mandag atter en tur til Horntind i Kvæfjord, med samme startplass som sist. Opp mot tregrensen var snøen mer solpåvirket enn på torsdag, men siden dette er vestvendt var det ingen fare for at dette skulle gå ut over nedfarten. Helt vindstille på toppen, og i de første hengene hadde snøen holdt seg tørr og fin. Det ble utprøvd en ny variant ned fra Hornflaten uten at det under dagens forhold ga den helt store mersmaken. Alt i alt er forholdene i fjellet her nord fortsatt meget bra.
    04. Mai, 2014: Helt fantastiske snøforhold på Årbostadtind
    Etter en noe sen kveld dagen før, var det godt å kunne gå på ski allerede fra første meter. Det skulle tidlig bli klart at snøforholdene denne dagen var eksepsjonelt gode med tanke på måneden vi er inne i. Opp nordflanken var det helt tørr og mye snø, og ned toppflanken (renna) var det ikke mye dårligere. Oppholdet ved toppvarden ble kort, da vi etter gårdagen ikke tok sjansen på å gamble med været. Nedfarten var som ventet helt prima, og for første gang ligger det an til at årets fineste nedfart faktisk blir i mai!
    03. Mai, 2014: Ikke optimalt vær, men fin tur til Skandinavias høyeste fjell på øy
    Lørdag hadde vi lagt turen til Andørja, med planer om en lengre tur i finværet opp Langlitind. Det skulle dessverre vise seg at skydekket samlet seg rundt øyas høyeste topp, og vi måtte vente en stund før vi kunne starte nedfarten. Etter de siste dagers snøvær ligger det imponerende mengder snø i fjellene nå i mai, og på nedfarten tenderer det nesten mot februarstemning. Denne toppen har bra kjørepotensiale, også med nedfart mot Straumbotn. Rennene ned fra flaskene blir kanskje det neste målet her.
    01. Mai, 2014: Ikke gærnt med nysnø på Horntind i starten av mai
    Det er fridag og 1. mai, og han drar seg mot middagstid før vi kommer oss av gårde på dagens tur. Klassikeren Horntind står ubesøkt i år, så det var på høy tid å traske oppover skauen fra Hemmestad. I vind og snødrev går vi til fots det første stykket, men når det letner, og vi i tillegg skjønner at vi får et lite lag med pudder på nedfarten, bedres humøret betraktelig. På toppen kommer godværsvinduet raskt, og det er bare å komme seg i kjøringa. Litt sikksakk mellom steinene i toppen, og så var det bare å nyte en overraskende flott nedfart i mai!
    20. April, 2014: Flott dag i Melkefjellet tross stedvis noe lite snø
    Søndag lå an til å bli den siste godværsdagen denne påsken, og vi ønsket å avslutte med en lang dag ute. Det vanligvis snøsikre Melkefjellet på Gratangsfjellet var dagens mål. Vi skulle ikke langt opp i høyden før vi skjønte at vinden hadde vært ufin her oppe, og mye av snøen hadde sagt takk for seg. Etter et lengre borgopphold på toppen klarte vi likevel på nedfarten å finne fint kjørbare flanker, og da turen i tillegg ble avsluttet med fjellburger i Bogen så var det ingen grunn til klaging.
    13. April, 2014: Lekeland i Trolltindregionen
    Beklager at ikke alle turene blir lagt ut på siden, men noe ruskevær har medført at ikke alt er like bildevennlig. Uansett, søndag ble turen lagt til Grytøya, og en større gjeng hadde ulike planer for denne dagen. I flott vær valgte noen å kjøre S-renna øst for varden, noen valgte en svipptur over mot Storfjellet, mens andre kjørte den tradisjonelle Trolldomsbollen. Et etter hvert spredt turlag hadde likevel en flott dag i Grytøyalpene. Synd at ikke hele påsken ble på dette viset.
    07. April, 2014: Sol og vind har dessverre tatt knekken på Galtenforholdene
    Etter jobb var det med god tro om fine kjøreforhold at vi la på vei innover jordene mot foten av Galten. Vi skulle ikke langt oppover fjellsiden før denne troen begynte å svinne, men i frisk vind fullførte vi nå likevel turen til toppen. Det ble noen få svinger i høyden, men raskt var vi over på vindpakket og solpåvirket gjennomslagsføre. Da var det bare å karre seg ned etter beste evne, og over en kaffekopp i bilen konstatere at vi i hvert fall fikk en god treningsøkt.
    06. April, 2014: Flotte forhold og heldige med været på Strandtind
    Etter turen på Middagstind i går var det med store forhåpninger vi la veien ut til Strandtind i dag. Noe regnpåvirket snø i starten gikk raskt over til forhold som vi kunne se fram til på nedfarten. Skydekket lå stedvis relativt tungt rundt oss, men i dag hadde værgudene bestemt seg for godværsvinduer over Strandtind, og det var jo bra. Koselig toppopphold og gode forhold ned nordflanken gjorde at søringene nok en kveld kunne gå smilende til køys.
    05. April, 2014: Vekslende vær, men flott dag med søringene på Middagstind i Kvæfjord
    Etter stormretur fra Spanstind sist helg, og for så vidt noen fine nedfarter fra Heia og Storhorn Aun i løpet av uken, var det godt å endelig bevege seg litt opp i høyden igjen. I vekslende vær ble gjestene fra sør guidet opp til Middagstind. Etter en sjokoladepause i borgen begynte godværsvinduene å komme, og da vi slapp oss nedover vestflanken var det ingen grunn til å klage på verken vær eller kjøreforhold. Flott dag i hyggelig lag!
    23. Mars, 2014: Da er vi sånn smått kommet i gang med sesongen
    Til nå har vinteren her nord ikke vært så mye å skryte av. Vi har hatt noen greie turer på Heia, en overraskende fin tur til Lasselitind (forrige helg), samt bomtur til Storhornet i Kvæfjord. Vi var litt spente da vi en hel gjeng parkerte på Dale (Grytøya), med Slåttheia eller Lilletussen som mål for dagen. Lite snø i lavlandet, men oppover Slåttheia tok det seg opp, og ned mot tregrensen var det ikke så alt for ille på kjørefronten. Fin tur i hyggelig lag. Måtte bare snøen holde seg i fjellet ut juni i år!
    08. September, 2013: Solrik dag på Kvitnesveten, men fryktelig vått i lavlandet
    Det gode høstværet ville ikke helt ta en ende, og søndagen var det klart for en kosetur med sykkel opp på Kvitnesveten. Det ble tidlig klart at fredagens regnfall lå godt igjen i bakken, og i lavlandet var det meget vått. Lengre opp ble det bedre og fint syklende, og ved varden var det bare å ta fram bollene og nyte vær og utsikt. Nedfarten på sykkel er ikke å forakte, sånn passelig teknisk i fint terreng. Hvis det framover blir lite oppdateringer her, så er det rypejakta sin feil!
    01. September, 2013: Noe trilling oppover, men flott tur og nedfart på Horntind i Kvæfjord
    Etter en ellers travel dag på lørdag var det søndag klart for en litt lengre tur med tohjulingen. Etter at vi i fjor måtte snu pga været, var det atter et forsøk på Horntind som nå stod for tur. Teknisk lett sykling på vei i starten, før vi lengre opp i terrenget valgte å trille en del oppover. Et flott og spennende vær bidro til en fin turopplevelse, og selv om nedfarten stedvis er teknisk, er den ikke verre enn at mange sykler denne uten fotisett.
    25. August, 2013: Padling og topptur til Håja
    En tur vi har hatt i tankene lenge er en padletur til Håja på yttersia av Kvaløya, med en topptur til øyas høyeste punkt (Nipen). Søndag fikk vi endelig mulighet til å ta denne flotte turen. Vi startet i Rekvika, som gir kortest padletur (ca 9,5 km hver vei), og padlet rundt Sessøya til Håja. Været var ganske bra ved start, god temperatur og kun et tynt skydekke. Utover dagen så forsvant skyene, og vi fikk en meget flott padle- og topptur. Utsikten fra toppen av Håja er fantastisk, og vi fikk nyte en av årets siste (?) fine sommerdager på best mulig måte.
    25. August, 2013: Kombinert sykkel- og fottur til Tovikfjellet fra Rensåsiden
    Det er en travel tid, men søndag åpnet det seg likevel opp en mulighet for et noe større sykkelprosjekt. Været var nydelig og Tovikfjellet fra Rensåsiden stod for tur. Starten gikk lett på grusvei, men lengre opp ble det smal sti som gjorde at vi måtte trille litt (dog gikk det fint å sykle nedover her). Planen var å komme seg opp på ryggen og følge denne til varden, men vi syklet for langt på stien og endte med å måtte ta de siste høydemetrene til fots opp en brattere skråning. Flott tur var det likevel. Ønskelig med tilbakemelding hvis noen har syklet hele Tovikfjellryggen.
    18. August, 2013: Sykkeltur i historiske omgivelser langs Rallarveien
    Søndag var det muligheter for veldig godt vær, og vi bestemte oss for å ta turen til Bjørnfjell for å sykle Rallarveien ned til Rombaksbotn. Denne turen har vi syklet før, men da i tåke og regn. Denne gangen fikk vi så absolutt valuta for pengene, med nydelig vær og flott sykling i majestetiske omgivelser. Vi startet ved Bjørnfjell stasjon og syklet ned til Rombaksbotn, hvor vi hadde en lengre matpause med grilling og kaffekoking, før vi igjen satte oss på syklene og syklet opp til utgangspunktet. På vei ned tok vi også en avstikker inn til Katterat stasjon. Dette er en fin variant med litt morsom sykling, som anbefales
    30. Juli, 2013: Litt sykling i Sørvikmarka før vi tar til vett og følger stien til fjells
    Tirsdag var det varmt, veldig varmt, og turen gikk til Sørvik, med plan om å utforske nye sykkelstier opp mot Sørvikfjellet. Da den tredje traktorveien også var blindvei valgte vi endelig å sykle og trille over mark og hei for å komme oss inn på merket sti, og følge denne oppover. Med unntak av toppen er dette en flott sykkelsti. Noe trilling oppover, men stien byr på teknisk variasjon og fart nedover. Det er kanskje ikke nødvendig å ta sykkelen helt til topps.
    27. Juli, 2013: Med sykkel over Kråktindene på Andørja - Vanvittig flott tur!
    Godværet var tilbake, og lørdags formiddag ble vi raskt svette da syklene skulle med over Kråktindene via Middagstind. Denne turen hadde vi lenge sett fram til, og det meste klaffet denne dagen. I nydelig vær og med utsikt i alle retninger syklet vi fornøyde bortover ryggen. Ved varden måtte vi slite med en naken mann, men dette ble kjapt fortrengt da vi kom i gang med nedfarten. Dette er en sykkeltur av ypperste klasse, som avsluttes med en stilig nedfart gjennom skogen. Vi har ingen problemer med å legge denne inn på anbefalingslisten!
    26. Juli, 2013: Greit sykleprosjekt opp av Fornes på Andørja
    Fredag hadde vi atter håp om godvær, men solen viste seg bare gløttvis og tåkeskyene lå lavt. Vi hadde nå kommet oss ut til Andørja, og hadde planer om traktorveien opp fra Fornes. Det var tydeligvis lenge siden denne hadde vært i bruk, men dette gjorde bare syklingen mer interessant. Noe trilling ble det i høyden, og etter et fint opphold med god utsikt ned mot Mjøsundbroen, hadde vi det veldig kjekt i sikksakkkjøringen ned mot Fornes igjen.
    25. Juli, 2013: Morsom guttetur opp Raudmoldheia i Kvæfjord
    Noe sent utpå torsdag ettermiddag tok vi syklene med oss over skytterbanen i Kvæfjord, og tråkket herfra med Raudmoldheia som mål. Det gode været var med oss, med tørre stier og fine sykleforhold. Oppover de verste kneikene ble det noe trilling, men alt i alt er dette en tur som gir mye sykling. Etter kosing & fjasing på toppen stod nedfarten for tur. Denne innbyr til veldig fin flyt, og turen nedover viste at noen definitivt flyter raskere enn andre.
    24. Juli, 2013: Nydelig dag over den gamle øyveien på Kveøya
    Av en eller annen grunn fortsetter godværet her nord, og etter at havtåken sånn høvelig hadde gjort seg ferdig i sivilisasjonen la vi av gårde til Kveøya for å sykle den gamle øyvei. Godværet har tørket stiene godt, og turen opp til Varden var en fornøyelse. Etter en kjapp pust på toppen var vi klare for nedfarten, og denne holder høy klasse. Med unntak av litt trilling ned mot Øynes fikk vi fin flyt gjennom landskapet. Flott tur!
    23. Juli, 2013: Endelig godvær og tørrmark, og syklingen kan for alvor begynne
    På grunn av vær og ferieavvikling har det dessverre vært lite oppdatering her, men nå satser vi på at sykkelsesongen for alvor kan begynne. Etter mange turer på våte stier var det godt å rulle oppover tørrmark, og ta den flotte turen over Middagsfjellet via Musvannet. Etter noe dytting til over tregrensen, er det flott sykling oppe i høyden, sånn akkurat passelig teknisk. Nedfarten gjennom Middagsdalen byr på fin flyt, og er absolutt å anbefale.
    20. Mai, 2013: Snøtinden på Andørja, sesongens siste tur?
    Etter en flott langhelg med restitusjonsturer til Middagstind og Melkefjellet var dagen kommet for et litt større prosjekt, Snøtind på Andørja. Fra Harstad har man sett at det smelter raskt også i øyfjellene, men vi kom oss greit opp det bratte partiet mot Snøfjellvannet. Selv oppe på toppen er snøen søkkvåt, men ikke verre enn at vi etter et langt borgopphold hadde en morsom nedfart, noen av oss i nordrenna. Dette er trolig siste skitur for sesongen, så da gjenstår det bare å takke for denne gang!
    12. Mai, 2013: Padling og topptur - Storsteinnestinden fra Ersfjorden
    Sist søndag var det gode værutsikter, og vi hadde lyst til å prøve en flott turvariant til et godt besøkt fjell på Kvaølya, Storsteinnestind. Baksiden av denne toppen (ned mot Ersfjorden) byr på mye flott kjøring, og på godværsdager kan man fint kombinere dette med en padletur. Dette har vi gjort før, og det ville vi gjenta nå. Padlingen var veldig fin i dag, helt stille på fjorden og kjempevær. Lengre opp var det noe vind, men overhode ikke noe som var plagsomt. Føret var ikke helt det vi hadde håpet på, det var hardt hele veien ned til ca 100 moh. Med det været vi hadde, så var turen uansett kjempefin, litt hardt føre la ingen demper på stemningen.
    11. Mai, 2013: Stortussen, en flott topp for de spesielt interesserte
    Etter å ha snudd på vei til Stortussen forrige helg, var dagen kommet for nok et forsøk, nå med en hyggelig spassertur rundt nordvestspissen av øya på morrakvisten. Opp over Nøggesvika var det på med skiene, men oppover topprenna var det over til fots igjen. Vi var egentlig skeptiske til om vi kom oss opp på toppunktet, så gleden var stor da dette viste seg å være en grei sak. Det var mye tung snø i renna, men vi hadde en nedfart av ypperste klasse, og hele turlaget koste seg i fjærsteinene tilbake til bilen.
    09. Mai, 2013: Endelig var dagen kommet for Stortind i Sigerfjord
    Torsdag var det nok en gang finvær i vente, og endelig var dagen kommet for Stortind i Sigerfjord. I lavlandet var det som ventet bart, men opp under Vangpollheia var det på med skiene. Vi valgte et noe brattere alternativ oppover topphenget, så her måtte skiene på ryggen. Flott vær og utsikt på toppen, men da vi hadde en ventende mann nede i bollen, forlot vi toppen etter en halvtime for å nyte atter en lunsj samlet alle mann. Nydelig tur og flott kjøring!
    09. Mai, 2013: Store mengder pudder på Trollvasstind
    Torsdag var det meldt kjempevær, og med de siste dagers nedbør hadde vi forhåpninger om fint føre i fjellet. Dagens mål ble Trollvasstind, som med sin nordvendte renne, ga håp om puddersnø. Vi ble ikke skuffet, vær og føre var på sitt aller beste. Det var mye snø i renna, men den var stabil. Turen opp tok sin tid, det var tungt i renna og det gikk noen timer før vi stod i skardet. Derfra og til toppen gikk det relativt greit, og fra toppen kunne vi nyte en helt enorm utsikt. Skikjøringen ned igjen var noe av det beste vi har hatt i år, mye pudder og flott skikjøring. En fantastisk tur i storslåtte omgivelser, takk for turen!
    05. Mai, 2013: Lørdag ble det stopp mot Stortussen, Søndag koste vi oss i Horntindrenna
    Lørdag var det Stortussen på Grytøya som var planen. Fin tur, selv om vi ikke nådde toppen, og selv om vi måtte slå i hjel tre timer ekstra på øya fordi vi misset ferga med 5 minutter. Søndagen gikk vi for Horntindrenna, der vi for første gang prøvde oss oppover Hesjedalen. Dette gikk på et vis, og endelig oppe på toppen kunne vi konstatere at forholdene nedover renna så meget bra ut. Nok en flott dag i fjellet, og ikke minst en dag der prosjektet gikk i boks.
    05. Mai, 2013: Flott tur til Storgalten i strålende vær
    Søndag gikk turen til Storgalten, et av Lyngens mest populære skifjell. Vi satset på godt vær nord på halvøya, og det fikk vi! Fantastisk vær hele dagen, kun et lite vindtrekk på toppen uten at det gjorde noe som helst. Føret var også stort sett bra. I høyden var det litt pudder. Midtpartiet (som er det bratteste) var litt vanskeligere, her var det litt hardt og mye gamle spor gjorde underlaget ganske ujevnt. Lengre ned hadde sola tatt mer, her hadde vi nydelig kjøring i en blanding av slush og nysnø. Alt i alt en meget flott tur, og godt fornøyde turdeltakere.
    28. April, 2013: En meget fortreffelig dag på Grytøyas høyeste fjell
    Med forventninger om godt vær på søndag ble det avtalt at dagen var kommet for en tur opp på Nona, Grytøyas høyeste fjelltopp. I nedre del av fjellsiden var det skare med noe nysnø så vi måtte tidlig feste skiene på sekken og sparke oss oppover fjellsiden. Lengre opp tiltok nysnømengden og alt lå an til en morsom nedfart. Etter en kjapp kaffe var det bare å kaste seg utfor. Dette er en meget fin fjellside for skikjøring, men vær nøye med å ta føreforbehold. Etter en påfølgende fin skogskjøring var hele turlaget enige om at dette hadde vært en ordentlig gromtur.
    28. April, 2013: Flott dag på Rørnestind
    Søndag gikk turen til Lyngen, og Rørnestind. Ikke en veldig spektakulær topp i Lyngensammenheng, men alikevel en flott skitopp som gir fin kjøring og nydelig utsikt. Været var flott, noen skyer var det, men de holdt seg for det meste rundt nabotoppene. Vi hadde kjempevær hele dagen, og føret var bra. Spesielt topphenget var fint, med tørrsnø (ikke veldig mye, men mer enn nok til å få morsom kjøring). En flott dag i Lyngen, forhåpentligvis ikke den siste her denne sesongen. Takk til Stine, Ingrid, Trym og Kåre for en meget flott tur.
    27. April, 2013: Fin tur til Klemmartind i Malangen
    Dagens opprinnelige plan var å ta en tur til Lyngen, men yr.no fortalte oss at været ville være mye dårligere i Lyngen enn lengre ut, så da satte vi heller kursen mot Malangen. Dette området har mange fine topper, og vi ville prøve en ny topp her. Klemmartind ser veldig fin ut på kartet, og etter at vi hadde sett Christophs (toppturmania) beskrivelse toppen tok vi turen dit. Været var noe varierende i dag, vi hadde dessverre skyer rundt oss hele tiden mens vi var på toppen. Føret var overraskende bra. I høyden hadde vi noen få cm med styresnø, mens fra rundt 400 moh og ned hadde vi skikkelig vårslush. Alt i alt en flott tur
    13. April, 2013: Melkefjellet rundt i nydelig vær
    Som et svar på det populære turløpet Spanstind rundt, har vi nå lansert ideen Melkefjellet rundt. Dette ble testet ut på lørdag i nydelig vær, til litt blandede reaksjoner fra det glade turlag. Turen startet på Lapphaugen sammen med en rekke andre fjellvandrere. Planen var egentlig fra toppen å gå ryggen vestover til høyde 1266 og kjøre derfra, men dette fant vi noe risikabelt, slik at vi heller slapp oss ned sørsiden. En forholdsvis grei nedfart, men hadde været vært dårligere så hadde kanskje ikke all transporten blitt tatt med like godt humør.
    06. April, 2013: Flott lørdagsvær, og en og en halv nedfart fra Sula
    Været fortsetter å vise seg fram fra sin gode side, og lørdag ble turen tatt over fjorden, med Sula som dagens mål. På grunn av nedfartsplanen prøvde vi i dag en variant med start i Rognvika, og dette gikk lettere enn fryktet. Med minst mulig margin (i forhold til ferge) rakk vi i dag en og en halv nedfart, der den siste, hvor vi slapp oss noe vestover fra toppen, var meget fin. Nå må bare det forsinkede påskeværet holde seg til godt ut i juni.
    05. April, 2013: Endelig litt stabilt godvær, og fin ettermiddagstur til Storhornet
    Beklager at det er lenge siden siste oppdatering her, som grunner ut i mange turer med dårlig vær og sikt (med påfølgende dårlige fotoforhold) og noen turer der vi har snudd før toppunktet. Uansett, fredag var det endelig sol på himmelen, og rett fra jobb dro vi til Storhornet. Noen dager i forveien hadde vi halvveis blitt blåst ned av denne toppen, men nå hadde vi en flott tur med fine kjøreforhold. Noe gjennomslag mot slutten, men dette satte ingen demper på humøret.
    25. Mars, 2013: Rask ettermiddagstur til Vardheia
    Rimelig fint vær denne mandagen, og etter jobb var det bare å komme seg av gårde hvis man skulle rekke en eller annen toppvarde før solen gikk ned. Valget falt på Vardheia, kanskje ikke en av de mest vanlige turene med større planker på bena. Vi hadde fine forhold på nedfarten, og spesielt skogskjøringen var morsom. Det er kanskje litt mye trasking i forhold til antall kjøremeter, men ellers er dette et greit alternativ til for eksempel Heia.
    23. Mars, 2013: Vekslende vær og føre på Klåptinden
    Den siste tiden har det nesten blitt en vane at været ikke er helt med oss på topptur, og i dag var ikke noe unntak. Med start fra Klåpheia var dagens mål varden på Klåptind. Det var fine snøforhold under tregrensen, men lengre opp ble det noe mer vekslende, med stedvis lite snø på hard is. Etter noen kopper med kaffe på toppen var det klart for nedfart. Tåken la tett i toppen, men en og annen lysning gjorde at vi fikk satt noen fine svinger. Under tregrensen hadde vi fine kjøreforhold.
    20. Mars, 2013: Kort ettermiddagstur til Nattmålsfjellet, med fine kjøreforhold under tregrensen
    Flott vær i Harstad om dagen, men dessverre tilbringes den fineste tiden på jobb. Uansett er det kjekt med en ettermiddagstur i ny og ne, og i dag startet vi ved Kilkamhuset med retning opp mot Nattmålsfjellet. Overraskende tørr og fin snø under tregrensen, men lengre oppe i høyden var det som ventet vindpakket og hardt. Turen ble derfor avsluttet litt lavere enn planlagt. Uansett godt å få satt noen svinger, og mellom buskene ble de satt i flott snø.
    16. Mars, 2013: Harstad Highcamp dag 2 - Rufsevær, men flott nedfart fra Lasselitind
    Ikke tidenes værmelding for denne dagen, og med tanke på gode forhold på nedfarten, ble turen lagt til Lasselitind. Turlaget holdt god fart oppover fjellsiden, og etter et kaldt klesskifte på toppen fikk Håvard æren av å velge lunsjplass. Det gikk som det måtte gå, og etter en god halvtime med kjeftriving var det bare å sette utfor. Det var noe vindpakket helt i toppen, men nedover bedret kjøreforholdene seg betraktelig, og vi fikk et flott run. Måtte bare været snart gjøre en vending...
    15. Mars, 2013: Harstad Highcamp dag 1 - Pudderføre på Taraldsviktind
    For tredje år på rad inviterer Håvard kjenninger sørfra til Harstadfjellene, og vi kan nå kalle dette en veletablert tradisjon. I år hadde man store forhåpninger om godt føre, ut fra hvordan været har vært i det site. Vi valgte Taraldsviktind i dag som en rolig start, og fordi at man her kan gå rimelig trygt til topps. Været var bra, og føret var utmerket i dag. Toppen skuffet ikke, vi hadde pudderføre fra høyeste til laveste punkt. En meget fin dag i fjellet, og vi har store forhåpninger til de neste tre dagene nå.
    09. Mars, 2013: Ski & Sail med Parabolflua og Anna Rogde
    Da var tiden endelig kommet for årets utgave av Ski & Sail. Dessverre hadde de siste dagers vær satt en liten begrensning på hvor vi kunne ferdes disse dagene, men det var ingen sure miner da godt og vel 30 stk la på vei opp mot Storfjellet og Trolltind. Dagen startet i nydelig vær, men etter hvert ble det noe vekslende. Vi hadde alt i alt en flott tur, og de som var så heldige å få et godværsvindu på nedfarten kunne nyte fabelaktige kjøreforhold denne dagen.
    10. Februar, 2013: Fra gråvær til en helt fantastisk tur på Kongsviktind
    Noe vekslende værmelding for søndagen, og vi la på vei langs Tjeldsundet, med Skitneskartind som egentlige plan. I gåingen ble planen endret, og vi la oppover østryggen av Kongsviktind. Skiftende vær, men etter noe venting på toppen klarnet det opp. Etter en rask travers under sørsiden av toppen, var det bare å hive seg rundt nedover framsiden av tinden. Forholdene var helt fantastiske, og vi fikk en nedfart som kommer til å stå lenge i godminneboken.
    09. Februar, 2013: Flott dag på Lasselitind, men noe vindpakket snø på nedfarten
    Lørdag var det dags for årets første tur til Ibestad, og det var Lasselitind som skulle få besøk i dag. Vi fulgte sør-ryggen oppover i fine forhold, og det var forhåpninger om at nedfarten mot Heimerdalen skulle bli bra. Etter en god kopp kaffe på toppen satte vi utfor. Vi ble dessverre litt skuffet over at snøen var noe vindpakket, men ikke verre enn at man i godt driv kunne sette svingene nedover. Noe tunge i lårene smakte atter en kaffekopp på ferga meget bra!
    03. Februar, 2013: Kaldt og fint på Gorzelvtinden
    I dag var det meldt finvær, og vi hadde forhåpninger om en tur hvor vi endelig skulle ha sola med oss. Opprinnelig plan om en topp lengre inn i landet ble forkastet i bilen, og vi satte kursen mot Gorzelvtinden, en topp som sjelden skuffer oss. Vel fremme var det kaldt og friskt, 16 minus ved start, men litt lengre oppe i siden var det fine temperaturer, og sola varmet faktisk litt! Som regel finner man spor på denne toppen, så også i dag, dermed tok det bare et par timer i rolig tempo før vi var oppe. På toppen var det vindstille, og fin temperatur, men da vi hadde pudder fra topp til bunn som ventet på oss, så ble oppholdet på toppen ganske kort. Så er det bare å satse på at vær og føre hoder seg fremover.
    03. Februar, 2013: En nydelig dag, men et langvarig skauopphold hindret besøket på Horntindvarden
    Søndag var det meldt noe bedre vær, og med godt mot startet vi på Melå med Horntinden som dagens mål. En del tvilsomme veivalg gjorde at mye av dagen ble brukt i tett skau, så vi måtte dessverre innse at toppen ikke fikk besøk i dag. Men vi kom oss et godt stykke opp i terrenget, og etter å ha trasket i enorme mengder pudder så vi virkelig fram til nedfarten. Dette ble en morsom affære, og både opp- og nedfart i skauen fikk sin plass i minnebøkene.
    02. Februar, 2013: Gråvær, men store mengder PLOIN ned fra Galten på Grytøya
    Værmeldingen for lørdag var ikke det helt store, men likevel la vi turen over til Grytøya og et etterlengtet besøk på Galten. Det har kommet store mengder med snø de siste dagene, og heldigvis hadde ikke vinden fjernet dette nedover fjellsiden. På toppen ventet vi en stund på et eventuelt værvindu, men vi måte etter hvert innse at nedfarten måtte foregå i noe tåke og flatt lys. Men med pudder oppunder ørene forsvant de sure minene raskt. En flott tur i gråværsfjellet!
    27. Januar, 2013: Etterlengtet sol og pudder på Horntind
    I et flott vær på søndagen startet vi turen opp mot Horntind fra Hemmestad, og det ble tidlig klart at dette kunne bli en trivelig nedfart. På toppen kunne vi endelig nyte sol og flott utsikt. En og annen stein stikker fram, men vi unngikk disse, og hadde en meget fin nedfart i tørr pudder. På grunn av noe vindpakket snø i hovedrenna ned fra Hornflata, droppet vi denne i dag. I skogen hadde det samlet seg mye snø, og moroa var ikke over før vi nådde hovedveien. Godt å være ordentlig i gang igjen!
    20. Januar, 2013: Etter lang ventetid var det godt å få satt noen svinger igjen
    Lenge siden siste oppdatering her, men en lang jaktperiode og en treg vinter får ta noe av skylden for det. Dagens plan var egentlig Horntindene fra Hemmestad, men de siste dagers vindforhold gjorde at vi heller tok lesiden av Hemmestadfjellet fra andre siden. Etter en del trasking på is, møtte vi fin snø i det øverste partiet rundt tregrensen. Vi fikk satt noen fine svinger her. De laveste høydemetrene er å anbefale for de som liker kjøring på is i tett skog, eller for de som trenger en god unnskyldning for å kjøpe nye ski.
    19. September, 2012: Endelig en flott høstdag, og Sula på Ibestad fikk tohjulingsbesøk
    Etter et Sulabesøk i vinter, var vi fast bestemte på å prøve denne toppen også på terrengsykkel. Så et stykke ut på formiddagen tok vi ferga over til Ibestad, og tok deretter fatt på traktorveien det første stykket oppover. Over på sti ble det mange plasser for bratt for å sykle, mye på grunn av tungt lyngunderlag. Oppe på toppen var alt dette glemt, og vi kunne nyte ettermiddagen i herlig høstvær. Nedfarten var helt suveren, og det var uproblematisk å komme seg tilbake til bilen uten fotisett.
    26. August, 2012: Til Sætertind med sykkel, sånn litt i galskapens navn
    Vi hadde lenge ventet på en snøfri Sætertind, slik at vi kunne prøve normalruten fra Sandtorg på sykkel. Starten er veldig fin, men som ventet ble armene og balansen satt på prøve oppover den siste store steinuren. Vi kom oss likevel greit opp, og syklet på trass noen runder rundt toppbebyggelsen. Etter litt bæring ned fra toppen, var den videre nedfarten flott og variert på sykkel, og vel nede var vi godt fornøyde med prosjektet. Dog blir det nok en stund før syklene atter tas helt til topps.
    19. August, 2012: Det ble stopp på veien mot Lofotens tak, men alternativet var ikke å forakte
    Søndag var det meldt knallvær hele dagen, og som avslutning på ferien ble det lagt planer om Lofotentur og øyrikets høyeste topp, nemlig Higravstind. Denne skulle vi nå via Lilandsdalen fra østsiden, men oppe i høyden ble det såpass bratt at vi valgte å snu. Dermed var det bare å komme seg over til Lofotens nest høyeste topp, Geitgaljartind. Dette var absolutt ingen dårlig erstatning. Flott vær og nydelig utsikt over Lofoten. Håper Higravstind blir like bra når vi en gang returnerer.
    17. August, 2012: Fin trimtur til Bakaromntinden
    Sommeren i nord har vært preget av noe ustabilt vær, og det har derfor ikke blitt så mange fotturer i fjellet som forventet. Sykkelturer og en tur til Mont Blanc (mer om denne turen kommer senere) har preget sommeren så langt. Det var derfor godt å få en godværsdag i Tromsø som sammenfalt med en fridag, og da fant vi tid til en liten fjelltur. Vi satte kursen mot Malangen og Bakaromntinden, som er en enkel og grei topp å komme seg opp på. Vi hadde en flott tur, riktignok med noe vind underveis og litt tåke som truet med å legge seg over toppen, men vel oppe hadde vi en times pause i vindstille og sol, flott tur! Nå håper vi på en bra høst, med mange fine fjellturer.
    16. August, 2012: Verdenssvaet levde så til de grader opp til forventningene!
    Vi våknet til knallvær, men ned mot Skjomen lå tåka tett, og vi var bekymret for om turen til Verdenssvaet lot seg gjennomføre. I Ballangen fikk vi derimot høre at forholdene rundt Efjorden var fantastiske, så da var det bare å hive seg rundt. I godt og vel 20 grader svettet vi oss fornøyde oppover svaet, og vi ble bare mer og mer imponert over naturens asfalteringsarbeid. Vel oppe tok vi et kjapt bad, for deretter å besøke lekeparken på Henriknesfjellet. Kjempemessig nedfart på en aldeles kjempemessig turdag!
    15. August, 2012: Svasykling av aller ypperste klasse over Reinnesfjellet i Skjomen
    Da var det endelig klart for et av sommerens litt større sykkelprosjekter. I lang tid hadde man hørt godord om sykkelturen over Reinnesfjellet, og nå stod vi klar på snaufjellet i Skjomen og gledet oss til to mil med svasykling. Etter litt lyngsykling for å komme helt opp i høyden, så åpnet det seg et eldorado i stein videre utover. Dette ble som ventet en fantastisk tur. Vi skulle gjerne ha vært innom Gulliktinden, og vi skulle gjerne tatt et par veivalg på nytt, men dette ødela ikke stemningen på noen måte, og vi kommer garantert tilbake!
    14. August, 2012: Blått og smått sykkelrått over tåka: Storhornet i Kvæfjord
    Fortsatt flott vær i Harstad, men ned mot Borkenes lå det et hvitt teppe av tåke. Heldigvis hadde vi på kjøreturen sett at Raudmoldsheia la badet i sol, så det var med null bekymring vi inntok tohjulingen. Dagens mål var Storhornet om Raudmoldsheia. Opp til sistnevnte er stien fantastisk, mens det opp mot Storhornet ikke blir skikkelig sti før man nærmer seg foten. Terrenget her oppe må være noe av det mest lettsyklede i området, så selv uten sti er det store områder å boltre seg i på sykkel. Nydelig tur i solskinn, der tåkehavet under oss bekrydret opplevelsen ytterligere.
    13. August, 2012: Til Hemmestadfjellet i knallvær med terrengsykkel og saueselskap
    Det er knallvær i Harstad, så etter jobb (for noen) ble tohjulingene atter fraktet ut til Kvæfjord, med Hemmestadfjellet som dagens toppturmål. Turen startet oppover traktorveien vest for Vebbestadelven. Etter traktorveien er det smått med etablerte stier, men et hav av sauetråkk man kan følge. Oppover fulgte vi sti et stykke innover mot Vebostadvannet, før vi skrådde oss tilbake og opp via Rundhaugen. På nedfarten fulgte vi heller en mer direkte retning tilbake til traktorveien. En flott tur med flott utsikt i flott vær, og lårene fikk kjørt seg godt oppover lyngdekte partier.
    12. August, 2012: Småtoppsafari 6: Kosesykling på Middagsfjellet, Vardheia og Pevassfjellet
    Nok en dag med oppholdsvær, og noen timer av dagen ble brukt til sykling rundt Middagsfjellet, kanskje et av de mest populære områdene for terrengsykling i Harstad. Vi fulgte fjellveien oppover mot Musvannet, over Middagsfjellet, for så å ta en svipptur oppom Vardheia og Pevassfjellet på veien tilbake. Turen ble avsluttet ned mot Dalsletta. Fint og tørt i terrenget for tiden, så nå er det bare å utnytte dagene på sykkelsetet.
    08. August, 2012: Endelig et noe større prosjekt på terrengsykkel: Tverrfjellet
    Hvis man legger godviljen til, så begynner det nå å nærme seg snøfritt under 1000 meter, og man kan endelig prøve seg på litt større topper med sykkel. Derfor var det en god gjeng som slet seg opp traktorveien fra Melå, med ønsker om å plassere sykkelen ved toppvarden på Tverrfjellet. Dessverre var det ikke hele turlaget som så nytten av å bryte seg opp i tåken på 800 meter, men de som kunne sprette sjokoladen på toppen var godt fornøyd. Noe dytting oppover, men bortimot hele nedfarten kan gjøres på sykkelsetet. Flott tur!
    07. August, 2012: Flott kveldstur til Jonsheimtind, med start i Austerfjorden
    Etter mye sykling den siste tiden var det på tirsdag dags for en tur til fots, og dagens mål var Jonsheimtind med start fra Austerfjorden. Vi valgte å ikke følge DNT-sti i starten, men heller følge over Foraklubben. Vi fulgte heller ikke hovedsti ned fra toppen, og fant vel egentlig ut at våre alternativer var raskere, og ned mot Austerfjorden både finere og tørrere. Dette er en forholdsvis lang tur, og i kveldssol hadde vi en flott gåtur denne dagen.
    27. Juli, 2012: Småtoppsafari 5: På Gråhøgda uten gråvær med terrengsykkel og sjokolade
    Etter mange sykkelturer i gråvær var det nå behagelig med en oppholdsdag. Turen gikk til Gråhøgda i Sørlia, og planen var en rundtur via Røvannet. Fin oppvarming på grusvei før man tok turen inn i terrenget, og til fin og variert sykling. Noe syklemessig vanskelig rundt toppen, men usikkert om vi valgte den beste løsningen her oppe. Nedfarten fra toppen var veldig fin, og tilbake på grusveien kunne vi i etterlengtet sol rulle fornøyde tilbake til bilen.
    25. Juli, 2012: Småtoppsafari 4: En lang tur til Soltuva, med bestevennen tåke på toppen
    Tidligere hadde vi syklet opp til Soltuva fra Sørlia. Denne turen går mye på grusvei, så nå ønsket vi heller å sykle en annen variant, nemlig fra Kilbotn. I fint vær la vi av gårde oppover mot Tennevannet. Herfra og opp mot Nattmålsnuten var det kanskje i overkant mye dytting, men stien ble bedre i høyden. Da vi nærmet oss toppen kom som vanlig dritværet, og vi kunne registrere nok en tur med null sikt fra toppvarden. Alt i alt en trivelig tur, men det blir kanskje noen uker til neste gang denne gjøres på sykkel.
    22. Juli, 2012: Småtoppsafari 3: Nok en dag med gråvær på toppen, men raskt glemt etter meget morsom nedfart
    I dag var ikke værmeldingen helt håpløs, og i sol og regn la vi turen til Kvæfjord, med Raudmoldheia som dagens mål. Vi startet syklingen i nydelig vær, på flott vei og flottere sti. Nærmere toppen kom det inn en større byge, og dermed ble det tre turer på rad der man raskt måtte rømme toppen. Kjedelig det, men så startet nedfarten, som skulle vise seg å være en ordentlig opptur på nydelig sykkelsti. Så alt i alt var det en meget fornøyd gjeng som returnerte til Harstad med gode mengder sauedrit i bagasjen.
    20. Juli, 2012: Småtoppsafari 2: Rulling opp til Vikelandsfjellet i godt nordnorsk sommervær
    Nok en dag med godt nordnorsk sommervær var i vente, men det hjelper så lite å sitte inne og sture, så etter en sen frokost la vi i vei mot Vikelandsfjellet. Dette er en forholdsvis lang sykkeltur, men terrenget er variert, og syklemessig var dette morsomt. Noe vått og glatt på stiene i dag, men ikke verre enn at det gikk greit. Til tross for noe lavt skydekke fikk vi i dag, om ikke annet, litt utsikt på toppen. Avsluttes med fin nedfart.
    19. Juli, 2012: Småtoppsafari 1: Lavt skydekke, men fin sykkeltur til Nupen
    Været er ikke mye å skryte av for tiden, og i høyden ligger det snø og tåke, noe som vanskeliggjør besøk på gromtoppene. Men litt småtoppsafari på terrengsykkel går greit, og torsdag var det Nupen som fikk besøk. Sykkelteknisk er dette en meget grei liten topp. Etter traktorveien blir det likevel såpass småteknisk at dette blir en morsom tur. Dessverre var det tåke på toppen, men utsikten antas å være fin. Satser på bedre lykke neste gang.
    08. Juli, 2012: Nok en sykkelmessig flott tur til Lille Hinnstein
    For en uke siden var vi på Lille Hinnstein fra Breivika, og var godt fornøyd med stien oppover. Nå var det samme toppen, men nå fra Ruggevika, som stod for tur. Kvalitetsmessig holder stien oppover høyt nivå, med en og annen morsom utfordring. Det lysnet opp i løpet av dagen, og fra toppen kunne vi nyte flott utsikt, før vi kastet oss nedover bakkene og hadde en meget flott nedfart. Denne turen anbefales på sykkel.
    07. Juli, 2012: En lang og morsom sykkeltur til Svarthompen
    Lørdag var det dags for terrengsykling, og det var en god gjeng som samlet seg på parkeringsplassen ved Bjørnhaugen. Etter en noe steinete start, var stien over Finnslettheia fin. I farta syklet vi rett forbi stien inn mot Svarthompen, og fikk en liten sjarmørtur ned mot Langvannet. Etter en liten time med kaffe og god stemning på toppen, ventet en spennende nedfart. Flott, men stedvis småkrevende, område for sykling.
    23. Juni, 2012: Første fottur for sesongen ble Vengsøytraversen, fantastisk flott tur
    Nå er skiene satt bort for denne gangen, og sommeren har kommet for fullt. Vengsøytraversen er en travers vi har sett på lenge, blant annet etter Christops fine turrapport fra FSGs tur dit i fjor. Været så lovende ut, så da startet vi turen på fredag. Turfølget delte seg litt, noen padlet ut, mens andre tok ferga over. Vel over på Vengsøya ble leiren etablert i Jektevika, en grei leirplass, men man har ikke sol lenge utover kvelden. Lørdags morgen var det sol og nydelig vær, og vi fikk en fantastisk tur over 4 topper og luftige rygger. En av de fineste turene på lenge! Helt klart en tur som anbefales for alle som liker litt utfordrende tinderangling.
    19. Juni, 2012: Veldig fin sykkeltur til Blåfjellet (Blåhatten)
    Fortsatt ligger det snøflekker på toppene rundt Harstad, men fra veien virket likevel Blåfjellet (Blåhatten) som en god mulighet for en fin terrengsykkeltur. Turen startet ved gamlebutikken i Kilbotn, og stien opp til topps var relativt tørr og lettsyklet, med noen flekker av snø i stien nærmere toppen. Litt surt i høyden i dag, så oppholdet på toppen ble kort. Nedfarten var veldig bra, og de aller tøffeste kan holde stor fart tilbake til bilen.
    16. Juni, 2012: Flott terrengsykkeltur over Harstads fire flotteste åser
    Sykkelsesongen er godt i gang, men snøen ligger lavt, og først nå er det mulig å sykle snøfritt på Harstads åser. Søndag var det derfor dags for en liten rundtur, med Svartdalsåsen, Kilhusåsen, Samaåsen og Harstadåsen på menyen. Stinettet i Harstad er fantastisk for terrengsykling, og i strålende kveldssol hadde vi en meget bra tur. Vi lover å komme med flere sykkeltopper i løpet av sommeren. Det er nok å ta av!
    02. Juni, 2012: Vår/sommerskitur til Fugldalsfjellet.
    Endelig en smak av sommer i Tromsø igjen, og med den siste tids vær så regnet vi med at skiføret var godt i høyden. Turen ble lagt til Lyngen, og en av fylkets høyeste topper, Fugldalsfjellet. I Fugldalen så har sommeren nå fått overtaket, og vi måtte bære skiene den første drøye timen til vi var på ca 250-300 moh. Etter det var det utmerket føre helt til topps, i den bratte renna opp til 1040 var det mye snø, og kombinasjonen med "plutselig" sol og varme gjør at man skal være litt oppmerksom på solutløste skred i slike renner. Været vekslet litt, men vi hadde for det meste god sikt, sol og vindstille. Skikjøringen på dette fjellet er av høy klasse, og vi hadde en helt fantastisk tur. Sommerskisesongen er endelig i gang :)
    17. Mai, 2012: 17.mai-kaffen ble tatt på Spanstind
    En tur på fjellet er en fin måte å feire nasjonaldagen på, og med nystrøket skidress la vi turen til Gratangsfjellet, der Spanstind lå og ventet. Noe råtten snø i lavlandet, men denne gikk fort over i fin vårsnø. På toppen var det trekk i luften, men i vardeborgen satt vi godt, og med kaffe i hånden ropte vi hurra så høyt og langt vi klarte. Flott nedkjøring, der Einar i kjent stil avslutter med noen episke krumsprell. Gratulerer med dagen!
    04. Mai, 2012: Drømmeforhold på Storstolpan
    Etter en liten trimtur på Kattfjordeidet på torsdag, der føret ikke var allverden, hadde vi ikke veldig store forhåpninger foran fredagens ettermiddagstur. Men tur måtte det bli. Været var veldig bra, og vi regnet med å få en fin tur på Storstolpan om ikke annet. Så feil kan man ta.. Allerede fra parkeringsplassen skjønte vi at føret var helt annerledes på yttersia, her var det pudder i veikanten! Puddersnøen lå helt til topps, for det meste helt upåvirket av sol og vind, og vi (pluss de 30-40 andre som var der på fredag) hadde en kjempetur. Føret var så bra at man fint kunne ta skiene helt til topps og kjøre fra selve toppunktet.
    22. April, 2012: En rolig og solrik dag på Storåstind, med fin nedfart på varm snø
    På søndag var planen å ta en litt kortere tur. Det var forholdsvis fint vær, og Storåstind ble valgt da denne ligger og bader i sola hele dagen. Vi forventet av denne grunn slushlignende forhold på nedfarten, og dette skulle vise seg å stemme. Etter et trivelig opphold på toppen, og noe rot med fergetider, var det bare å kaste seg utfor. Kjempeflotte kjøreforhold, og lite rom for pauser. Hvorfor bruke verdifull tid i fergekø?
    21. April, 2012: Mye vind og gjennomslagsføre på Trollfjellet
    Lørdag var vi litt i tvil om hvor vi skulle legge veien, men endte opp med kjøring til Tjeldøya, og Trollfjellets vestside som plan. Det ble tidlig klart at det ikke lå mye snø her ute, og når den i tillegg var kraftig vindpakket, så det ikke lyst ut for nedfarten. Godt i le under toppvarden kunne vi likevel nyte utsikt og 5-6 kopper kaffe før vi la turen nedover. Det ble ikke den helt store kjøreopplevelsen, men denne turen har potensiale, og vi prøver den garantert ut på nytt.
    20. April, 2012: Slak kjøring, men mye sol på Stortind og Breitind
    Fredag var det muligheter for en rolig tur i fjellheimen, og vi tok fergen over til Flesnes, med mål om Stortind og Breitind rett ved fergeleiet. Vi hadde ingen planer om bratt kjøring i dag, og satt lenge på Stortind med kaffekoppen i hånden. Litt vekslende forhold på nedfarten, med den fineste og tørreste snøen ned fra Breitind. Ned fra Stortind var det litt gjennomslag rett under Keipen, men lengre ned var det fin vårsnø. En flott måte å tilbringe fredagen på.
    15. April, 2012: En lang, flott og solrik tur til Drangen (Stortind)
    Nydelig vær og kjøreforhold denne helga gjorde at vi søndagen atter tok ferga over til Rolla, med Drangen som dagens mål. Dette er et fjell vi lenge har sett på, og siden dette er en noe lengre tur, ønsket vi en solrik dag. Etter et noe langt innsteg gikk høydemetrene til topps raskt unna. Det var bare to av oss som gikk til Stortind, men alle kjørte ned under Mellatind. Snøen var litt mer solutsatt og våt enn på Horntind dagen før, men nok en gang kunne vi krysse av for en flott nedfart og en nydelig dag i fjellet.
    14. April, 2012: I grenseland av episke forhold på Horntind i dag
    Endelig var det helg igjen, og værgudene ser ut til å være raus disse dagene. Dagens mål var en av regionens favoritter, nemlig Horntind i Kvæfjord, med start fra Hemmestad. Dette er en vestvendt side, og snøforholdene skulle vise seg å være meget bra, med en halvmeter pudder enkelte plasser. Selv det steinete topphenget gikk greit å kjøre, og ferden videre ble bare bedre og bedre. For en dag, måtte det bare snart bli søndag og tur igjen.
    14. April, 2012: Kanonføre på Slettind
    Kanonvær i Tromsø i dag, og en ny topp stod på programmet: Slettinden i Malangen. Vi har ikke vært i fjellet her de siste dagene, og hadde ikke helt kontroll på hvilket føre som ville møte oss. Vi slapp å bekymre oss lenge, det ble tidlig på turen klart at dette ville bli en kjempetur. Vi hadde urørt pudder fra fjæra til toppen! Når vi i tillegg sier at det var sol og vindstille så og si hele veien, så sier det seg selv at hele turfølget var kjempefornøyd med turen. Et litt langt innsteg til denne toppen ødela ikke stemningen, vi hadde en kjempetur og kunne boltre oss i en helt urørt fjellside. Takk for turen :)
    09. April, 2012: Alle tiders påskeavslutning på Rolla og Lasselitind
    Siste dagen av påskeferien, og det var meldt et strålende vær. I hopetall møtte vi opp på ferga, og planen for dagen var Lasselitind og Rolla. Det ble tidlig klart at nedfarten kom til å bli bra, og det var munter stemning i borgen på toppen. I fantastiske snøforhold kunne vi nyte østsiden av Lasselitind, og hadde det ikke vært for fergetidene, så hadde topphenget blitt kjørt flere ganger. En glimrende avslutning på årets påske, og alt tyder på at snøen blir liggende en god stund framover.
    08. April, 2012: En sen start på dagen, men glimrende forhold på Middagstind
    Første påskedag er kanskje ikke den letteste dagen å samle troppene på, så vi var ikke mer enn en trio som la turen til Middagstind i dag. Av naturlige årsaker var vi noe usikre på snøforholdene, men etter graving av snøprofil ble vi litt tryggere. Uansett valgte vi å ikke belaste den brattere øvredelen av vestsiden, og stoppet like under storsteinen. Kjøreforholdene i dag var rett og slett fantastiske. Synd at påsken nærmer seg slutten nå.
    05. April, 2012: Pudder i store mengder på Heia
    Etter den flotte værmessige starten på påska, så har vi fått et litt annet vær nå. De siste dagene har det lavet ned snø, og dermed måtte vi på tur også i dag, selv om værmeldingen ikke var spesielt lovende. Vi droppet planer om langtur, og la turen til Heia rett sør for Harstad. Vi fulgte sommerløypa til Hinnstein i starten, før vi skrådde mot toppen av Heia etterhvert. Føret var rett og slett fantastisk i dag, store mengder urørt puddersnø! Været var litt av og på, med enkelte snøbyger, men vi var heldige og fikk godt vær på nedfarten. Heia har ikke de aller bratteste hengene, men på slike dager som dette med usikkert vær og usikre skredforhold så fungerte dette utmerket.
    03. April, 2012: Pudderføre og null sikt på Fiskefjordtind
    Yr lovet oss fint vær også i dag, ihvertfall på starten av dagen, så da var det duket for nok en topptur. På ønskelista i dag stod en ny topp, store mengder pudder, og helst godt vær. I Harstadområdet er det ikke altfor lett å innfri disse ønskene, men vi valgte å prøve oss på Fiskefjordtind, en topp vi har sett på tidligere men ikke fått besøkt. Vi startet i et nydelig vær, sol og vindstille, og jo høyere opp vi kom, jo mer pudder fant vi. Topphenget var nærmest episk! Ca 30 cm urørt pudder i hele henget, stabil snø, og stemningen var med det meget god på dette tidspunktet. Dessverre så var vi litt for sent oppe, og mens vi stod på toppen skyet det over og vi mistet all sikt. Kjøringen ble derfor ikke så bra som vi hadde håpet på, men skuffelsen har lagt seg nå, og vi er fornøyde med en ny topp.
    02. April, 2012: Øyloffing dag 3: Loffingen avsluttes med nydelig dag på Sula
    Da var det på tide å vende hjem fra øyene, og på grunn av fergetider ble det i dag valgt en noe kortere tur. Vi parkerte på Skog, og dagens mål var Sula, som ligger lengst sør i Drangenmassivet. Vær og føre var nydelig helt fra start, og de siste loffekaffekoppene kunne nytes i ordentlig fjellsol på toppen. Nedfarten var forholdsvis slak, men på store flater kunne man holde god fart. Den avsluttende skogskjøringen var også bra. Godt fornøyde avsluttet vi øyloffingen for denne gang.
    01. April, 2012: Øyloffing dag 2: Nydelig på Årbostadtind etter sjøslaget på Engenes
    Det gryr til langt utpå dag etter gårdagens fest på Engenes, og turen til Årbostadtind starter ikke før klokken er nærmere to. I skyggene oppover skogen er det nok en gang vanskelig felleføre, men etter litt knoting tar vi en velfortjent kaffe på hyttetaket mellom tindene. Heretter er turen bare fantastisk. Vi følger sporene fra en tur forleden, det er flott vær og vindstille på toppen, og nedfarten i renna er også meget bra. Hvem sier at en fest setter en stopper for en bra topptur?
    31. Mars, 2012: Kjempestart på påska - sol og pudder på Buren
    Påsken er i gang, og vi hadde forhåpninger til dagen i dag. Det kom litt snø i natt, kanskje ikke så mye som pudderhundende ønsker, men helt klart et godt tilskudd på det harde føret som har vært flere steder de siste dagene. Endel snøbyger på morran gjorde at vi droppet langturen, og vi valgte heller et kjent og kjært fjell, Buren. Det ble kjempeklaff, bedre enn forventet! Vi hadde godt vær hele turen, og veldig gode kjøreforhold, spesielt øverste biten. Det ble en meget bra dag, med mye fin skikjøring så vi koster på oss mange kjørebilder fra denne dagen. Måtte resten av påsken bli som i dag!
    31. Mars, 2012: Øyloffing dag 1: På Klåptind på rett side av værskillet
    Det er lørdag 31. mars, og vi er på Andørja for å ta litt del i TDA-Freeride Challenge, vel og merke som tilskuere. Turen ble derfor lagt til Klåptind, der utsikten over Straumbotn til Kråktindene (dagens konkurransefjell) skulle være meget bra. Det var vanskelig felleføre, og det meste av turen gikk til fots. Vi hadde et nydelig vær på toppen, og med unntak av toppartiet var heller ikke nedfarten å forakte. En flott start på årets påskeferie. Nå venter festen på Engenes!
    20. Mars, 2012: Fine kjøreforhold på ettermiddagstur til Nontuva
    Med mye mildvær i vente var det på sin plass å få seg en liten ettermiddagstur på ski etter jobb. Etter mange ettermiddagsturer på Heia, gikk dagens tur til Nontuva i Kaltdalen. Allerede fra bunn lå det et fint lag med ny snø, og denne var ikke tatt av vinden før vi nærmet oss toppen. Flotte ettermiddagsforhold og fin kjøresnø gjennom skogen gjorde dette til en flott tur. Harstad har mange småtopper å by på, men Nontuva er absolutt å anbefale.
    18. Mars, 2012: Harstad HighCamp dag 3: Panserføre på Helligtind
    På tredje dag av campen skulle vi teste en østvendt side, og valget ble å bringe søringene til Helligtind på Tjeldøya. Allerede fra start ble det klart at vi heller ikke i dag skulle få de store kjøreforholdene. Over tregrensen var det store områder med panser, men søringene lot ikke til å miste humøret av den grunn. Det ble nok en morsom dag, og ned fra sadelen ble det faktisk også noen pudrete svinger. Dette er første gang vi er på dette fjellet, og vi mener det har et bra potensial. Spesielt virker skogskjøringen morsom under gode snøforhold.
    17. Mars, 2012: Harstad HighCamp dag 2: Flott tur, men ikke tidenes føre, til Kongsviktind
    Lørdag tok vi søringene med oss ut til Tjeldsundet, og etter litt diskusjon var vi på vei opp baksiden av Kongsviktind. Det var noe vekslende vær denne dagen, og det ble dessverre tidlig klart at nedfartsforholdene ikke skulle bli det helt store. Når vi nærmet oss toppunktet fikk vi et godværsvindu, og i spennende lysforhold kunne søringene nyte oppholdet på Kongsviks tak. Greie kjøreforhold i det øverste henget, men ellers var det ikke mye snøsprut rundt skiene. En fin dag uansett!
    07. Mars, 2012: Mye vind og lite snø på Middagstind, men morsom kjøring likevel.
    Det var meldt fint vær denne dagen, med unntak av en god dose vind. Vi fikk raskt erfare at vinden hadde lekt seg godt rundt Middagstind, og det var med noe skepsis vi gikk oppover vestsiden. Snøen var hardpakket og vindutsatt, og vi hadde ikke helt tro på nedfarten. Derfor var det ekstra morsomt når vi først satte utfor, med god kontroll på skiene og med snøflakene fykende rundt oss. Ned fra Vebostadvannet ventet en silkemyk skogssnø. Fin dag i snøfokken!
    05. Mars, 2012: Til Storhornet i Kvæfjord, med håp om fin snø i sidene
    Etter gårdagens tur til Storlitind så var det i hvert fall litt håp om at det skulle ligge kjøresnø ned fra Storhornet, men det ble tidlig klart at vi hadde valgt en vindutsatt plass i dag. Over tregrensen var det mye skare og ur, så nedfarten så ikke særlig lys ut. Vi prøvde oss i siden ned mot Lomvannet, og i skareskrensen var det for så vidt gøy å ta opp en rypeflokk på 15-20 indivder. Det ble dog noen fine svinger ned fra vannet. Fin tur, dårlig føre.
    04. Mars, 2012: Formiddagstur til Storlitind i nydelig vær
    Med litt småsyke i laget ble dagens kosetur lagt til Storlitind, en fin og grei topp med kort kjøretid fra Harstad. Været var nydelig denne dagen, og vi skulle også bli positivt overrasket over kjøreforholdene. I den slake delen over tregrensen var det fin styresnø, og man klarte greit å holde god fart ned mot skogen. I skogen la vi oss litt mer mot vest enn vi pleier, og gjennom spredt skog kunne vi nyte pudder upåvirket av solen. I tillegg var vi nede i god tid før dagens sending fra skiskytings-VM var over!
    04. Mars, 2012: Påskestemning og folksomt på Ullstind
    Etter lørdagens besøk på lille Blåmann, så hadde vi ikke så altfor store forhåpninger om godt føre på Ullstind, de siste dagers vær tatt i betraktning. Men, været var godt, og vi ville på tur. Ullstind er normalt skredsikkert, og slik forholdene har vært i området i det siste så valgte vi det trygge denne dagen. Været var upåklagelig, i dag kunne vi nyte en time på toppen med påskesol, kaffe og sjokolade. Vi var ikke alene, det var rundt 50-60 andre som hadde samme tanker som oss, så det var til tider folksomt på toppen. Føret var som ventet dårlig, hardt og steinete, men turen var totalt sett flott alikevel.