Det gjøres akrobatikk ned fra varden, tross et meget bratt stup på baksiden.
Fra tur:Årbostadtind 01. April, 2012

• Horntind

Det er 14 turer til denne toppen i databasen
    Velg dato under hvilken tur du vil se bilder fra
    05. Mai, 2014: Selv om solen har fått jobbet litt er det fortsatt gode forhold på Horntind (13 bilder)
    På grunn av de gode forholdene på torsdag så ble det mandag atter en tur til Horntind i Kvæfjord, med samme startplass som sist. Opp mot tregrensen var snøen mer solpåvirket enn på torsdag, men siden dette er vestvendt var det ingen fare for at dette skulle gå ut over nedfarten. Helt vindstille på toppen, og i de første hengene hadde snøen holdt seg tørr og fin. Det ble utprøvd en ny variant ned fra Hornflaten uten at det under dagens forhold ga den helt store mersmaken. Alt i alt er forholdene i fjellet her nord fortsatt meget bra.
    01. Mai, 2014: Ikke gærnt med nysnø på Horntind i starten av mai (14 bilder)
    Det er fridag og 1. mai, og han drar seg mot middagstid før vi kommer oss av gårde på dagens tur. Klassikeren Horntind står ubesøkt i år, så det var på høy tid å traske oppover skauen fra Hemmestad. I vind og snødrev går vi til fots det første stykket, men når det letner, og vi i tillegg skjønner at vi får et lite lag med pudder på nedfarten, bedres humøret betraktelig. På toppen kommer godværsvinduet raskt, og det er bare å komme seg i kjøringa. Litt sikksakk mellom steinene i toppen, og så var det bare å nyte en overraskende flott nedfart i mai!
    01. September, 2013: Noe trilling oppover, men flott tur og nedfart på Horntind i Kvæfjord (13 bilder)
    Etter en ellers travel dag på lørdag var det søndag klart for en litt lengre tur med tohjulingen. Etter at vi i fjor måtte snu pga været, var det atter et forsøk på Horntind som nå stod for tur. Teknisk lett sykling på vei i starten, før vi lengre opp i terrenget valgte å trille en del oppover. Et flott og spennende vær bidro til en fin turopplevelse, og selv om nedfarten stedvis er teknisk, er den ikke verre enn at mange sykler denne uten fotisett.
    05. Mai, 2013: Lørdag ble det stopp mot Stortussen, Søndag koste vi oss i Horntindrenna (11 bilder)
    Lørdag var det Stortussen på Grytøya som var planen. Fin tur, selv om vi ikke nådde toppen, og selv om vi måtte slå i hjel tre timer ekstra på øya fordi vi misset ferga med 5 minutter. Søndagen gikk vi for Horntindrenna, der vi for første gang prøvde oss oppover Hesjedalen. Dette gikk på et vis, og endelig oppe på toppen kunne vi konstatere at forholdene nedover renna så meget bra ut. Nok en flott dag i fjellet, og ikke minst en dag der prosjektet gikk i boks.
    03. Februar, 2013: En nydelig dag, men et langvarig skauopphold hindret besøket på Horntindvarden (17 bilder)
    Søndag var det meldt noe bedre vær, og med godt mot startet vi på Melå med Horntinden som dagens mål. En del tvilsomme veivalg gjorde at mye av dagen ble brukt i tett skau, så vi måtte dessverre innse at toppen ikke fikk besøk i dag. Men vi kom oss et godt stykke opp i terrenget, og etter å ha trasket i enorme mengder pudder så vi virkelig fram til nedfarten. Dette ble en morsom affære, og både opp- og nedfart i skauen fikk sin plass i minnebøkene.
    27. Januar, 2013: Etterlengtet sol og pudder på Horntind (14 bilder)
    I et flott vær på søndagen startet vi turen opp mot Horntind fra Hemmestad, og det ble tidlig klart at dette kunne bli en trivelig nedfart. På toppen kunne vi endelig nyte sol og flott utsikt. En og annen stein stikker fram, men vi unngikk disse, og hadde en meget fin nedfart i tørr pudder. På grunn av noe vindpakket snø i hovedrenna ned fra Hornflata, droppet vi denne i dag. I skogen hadde det samlet seg mye snø, og moroa var ikke over før vi nådde hovedveien. Godt å være ordentlig i gang igjen!
    14. April, 2012: I grenseland av episke forhold på Horntind i dag (25 bilder)
    Endelig var det helg igjen, og værgudene ser ut til å være raus disse dagene. Dagens mål var en av regionens favoritter, nemlig Horntind i Kvæfjord, med start fra Hemmestad. Dette er en vestvendt side, og snøforholdene skulle vise seg å være meget bra, med en halvmeter pudder enkelte plasser. Selv det steinete topphenget gikk greit å kjøre, og ferden videre ble bare bedre og bedre. For en dag, måtte det bare snart bli søndag og tur igjen.
    25. Februar, 2012: Uvær stoppet veien til Horntindvarden, men store snømengder var et godt plaster på såret (5 bilder)
    Etter lang tid med småtoppsafari, var det på tide å nærme seg de 1000, og dagens mål ble nordlige Horntind i Kvæfjord. Store mengder med snø oppover skogen ga forhåpninger om en knall nedfart. Før siste stigning mot toppen, ble vi stoppet av uvær, og fellene ble tatt av. Nedfarten ble lagt ned mot Hornelva fra Hornflata i fantastiske snøforhold. Dessverre resulterte kalde fingre i 1/8 sek lukketid på kameraet, så den nydelige nedfarten har vi kun i vårt eget fotografiske minne.
    12. Mai, 2011: Nok en herlig kveldstur, nå på Horntind (24 bilder)
    Torsdag var det atter meldt kanonvær, og atter en gang ble kveldsturen lagt til Kvæfjord. Etter en flott tur på Middagstind forleden, falt kveldens valg på nabotoppen Horntind. Det meste av turen gikk til fots på barmark, og høydemetrene ble raskt unnagjort. På toppen nøt vi sol og fin utsikt i lang tid, før vi tok for oss bonusen med flott kjøring i fine slushforhold, med en lav kveldssol som tilskuer. Nydelig tur, og måtte bare disse forholdene holde seg ennå noen uker!
    29. Mars, 2010: Påskeuken kunne ikke startet mye bedre (26 bilder)
    Turen i dag gikk til den nordlige av Horntindan, og den gode værmeldingen slo til. Oppholdet på toppen varte lenge i sol og vindstille omgivelser. Etter noe inspeksjon ble dagens kjøring lagt til den første rennen som fører ned mot Hesjedalen. Dette var bortimot en innertier i rutevalg, med glimrende snøforhold og tidvis spektakulær kjøring. Måtte påsken fortsette i samme bane, og måtte flere kule nedfarter åpenbare seg i dagene som kommer.
    08. Mars, 2009: Rikelig med vind og sol på fin tur til Horntindan (10 bilder)
    Etter mye småtoppsafari de siste dagene, som Heia, Blåhatten, Lågfjellet, Middagsfjellet og Vardheia, var det godt å i hvert fall få krysset 900-meters grensen. Horntind er en flott vintertur, og i dag var det greit med pudder som lå og ventet til nedfarten. Ikke overraskende blåste det godt rundt ørene på toppen, men kaffen smaker like godt lengre ned i terrenget.
    17. Mars, 2008: Horntindan via Refnestind (20 bilder)
    Mandag var det meldt varierende vær, noe vi også fikk. Turen startet fra fergekaia på Refsnes, og meget tett vegetasjon de første par hundre høydemetrene bidro til interessante utfordringer. I strevet kunne vi likevel glede oss over snøfallet de siste dagene, som skapte forventninger om en morsom nedfart. Forventningene holdt absolutt mål. Etter flere turer med is og skare var det godt å kjenne pudder under skiene igjen. Turen ble på grunn av tett vegetasjon avsluttet med noen siste utfordringer.
    01. Mars, 2008: Flott dag på Horntindan (12 bilder)
    Det gode helgeværet fortsetter, og etter litt parkeringsproblemer startet vi turen opp en scooterløype fra Hemmestad. Dagens mål var den nordligste av Horntindan (895 moh). I østavind og sol fra klar himmel var det en tidvis varm affære å traske høydemetrene gjennom vegetasjonen. Det lå mye snø i lavlandet, men opp mot Hemmestadfjellet ble det ikke overraskende noe mer forblåst. På grunn av lite snø ble det siste stykket opp mot Horntindan gjort til fots. I klarvær hadde vi en nydelig utsikt på toppen, og nedfarten bød på mye fin skikjøring.
    29. September, 2007: En varm og behagelig topp- og jakttur (12 bilder)
    Denne helga i slutten av september var det meldt ordentlig godvær, og en kombinasjon av jakt- og topptur ble lagt til den sørligste av Horntindan. Turen startet opp en fjellvei fra Melåa, og etter litt transport i kratt og skog, åpnet fjellmassivet seg. Turterrenget her oppe er meget bra, og spesielt utsikten fra Horntindan er ikke å forakte. Det kan meldes om varmt og behagelig høstvær, som dessverre ryper og annet småvilt valgte å nyte på helt andre plasser.